Przez ostatnie dwadzie�cia lat, o tytu� Dobroczy�cy Roku stara�o si� blisko 1700 firm. W poniedzia�ek 29 maja 2017 roku, w warszawskim Hotelu Marriott odby�a si� uroczysta gala w czasie kt�rej poznali�my laureat�w jubileuszowej edycji Konkursu. By�a to te� �wietna okazja do podsumowania historii i osi�gni�� tego przedsi�wzi�cia dla idei spo�ecznej odpowiedzialno�ci biznesu w Polsce.
Organizacje, kt�re startowa�y w Konkursie Dobroczy�ca Roku, na wiele sposob�w definiowa�y, czym jest dla nich dobroczynno�� i spo�eczna odpowiedzialno�� biznesu. Cieszymy si�, �e wszyscy nominowani i laureaci dojrzale podchodz� do tego wa�nego zadania, m�wi Agnieszka Nalewajko z firmy EY, kt�ra jest audytorem Programu.
W konkursie o tytu� ?Dobroczy�cy Roku?, nagradzane s� firmy anga�uj�ce si� spo�ecznie i wspieraj�ce organizacje pozarz�dowe. To najwi�kszy tego typu Konkurs w Polsce, kt�ry sta� si� ju� inspiracj� dla wielu regionalnych przedsi�wzi��. Od 1997 roku promuje przedsi�biorczo�� spo�ecznie odpowiedzialn�, inspiruje firmy do podejmowania dzia�a� na rzecz otoczenia, a organizacjom umo�liwia publiczne podzi�kowanie darczy�com i partnerom. Dzisiejsza pozycja Konkursu wynika z 20 lat regularnej pracy i zaanga�owania.
Pocz�tki nie by�y �atwe. Sam pami�tam, jak 20 lat temu pr�bowa�em nawi�za� kontakt z przedsi�biorcami i na has�o ?filantropia? moi rozm�wcy milkli i odk�adali s�uchawk� telefonu. Pami�ta� jednak nale�y, w jak trudnej sytuacji startowa�a nowa przedsi�biorczo�� w Polsce. Jednak szybko si� okaza�o, �e filantropia i odpowiedzialno�� to dwie postawy nieobce przedsi�biorcom w Polsce i �e coraz cz�ciej pojawiaj�ce si� ich przyk�ady warto propagowa� ? pokazywa� i nagradza�, powiedzia� Pawe� �ukasiak, Prezes Akademii Rozwoju Filantropii w Polsce.
Tytu� ?Dobroczy�ca Roku 2017? zdobyli:
- W kategorii ?Zaanga�owanie lokalne?: Mars Polska Sp. z o.o.
Sp�ka nawi�za�a �cis�e relacje z Porozumieniem Organizacji Pozarz�dowych Powiatu Sochaczewskiego (POPPS). W 2016 roku wspomaga�a turnieje badmintona i szach�w, sprz�tanie Bzury z kajak�w, piknik edukacyjny, Senioriad� ? piknik aktywizacyjny os�b starszych i chorych ? i wiele innych wydarze�. Zach�ca mieszka�c�w ma�ych miejscowo�ci do dbania o dobro wsp�lne i uczestnictwa w Programie ?Dzia�aj Lokalnie?. Opr�cz pomocy rzeczowej firma anga�uje tak�e pracownik�w w wolontariat na rzecz lokalnej spo�eczno�ci.
- W kategorii ?Strategia spo�ecznego zaanga�owania ? ma�a/�rednia firma?: Agencja Interaktywna SukcesFirmy.pl
Agencja we wsp�pracy z Klinik� W�os�w Hair LAB zorganizowa�a akcj� Podziel Si� Dzieci�stwem, kt�ra zosta�a powo�ana po to, by zwi�kszy� �wiadomo�� spo�eczn� na temat problemu wypadania w�os�w i �ysienia u dzieci. Jej celem jest zach�cenie do przekazywania w�os�w, dzi�ki kt�rym mog� zosta� wyprodukowane niechirurgiczne systemy uzupe�niania w�os�w i peruki, umo�liwiaj�ce dziecku normalne funkcjonowanie i szanse na radosne dzieci�stwo.�Dzi�ki innym akcjom, np. Operacji Czerwony Pi�tek, kt�ra by�a przeprowadzona wsp�lnie z Events Factory i za cel mia�a propagowanie krwiodawstwa podczas promocji festiwalu muzycznego w Lubinie,�SukcesFirmy.pl wskazuje, jak mo�na anga�owa� biznes do rozwi�zywania problem�w spo�ecznych.�
- W kategorii ?Strategia spo�ecznego zaanga�owania ? du�a firma?: DB Schenker
Za realizacj� licznych projekt�w z zakresu CSR, np.: Wolontariat pracownik�w firmy (53 projekty dla ponad 6 tys. beneficjent�w w spo�eczno�ciach lokalnych), wsparcie transportowe dla Szlachetnej Paczki oraz przygotowanie przez pracownik�w DB Schenker w 2016 roku 9 Szlachetnych Paczek o warto�ci oko�o 30 tys. z�, transport dar�w Bank�w �ywno�ci, dystrybucj� materia��w promocyjnych Fundacji Nasza Ziemia.
- W kategorii ?Fundacja korporacyjna ? projekt spo�eczny?: Fundacja Grupy Adamed
Fundacja od 2014 roku prowadzi program naukowo-edukacyjny Adamed StartUP, poprzez kt�ry wspiera szczeg�lnie uzdolnion� m�odzie� w rozwoju zainteresowa� z dziedziny biologii, matematyki, chemii czy fizyki. Ponad to, wspiera naukowc�w, dofinansowuj�c badania czy oferuj�c pomoc finansow� w nauce na zagranicznych uczelniach.
- W kategorii: Projekt spo�eczny ? ma�a firma: Stanpol S.C. Sklep pszczelarski Warszawa
Za zaanga�owanie w dzia�ania Stowarzyszenia Przyjaci� S.O.S., mi�dzy innymi w projekt pod nazw� Kropla S�odyczy, skierowany do kilkuset ma�ych pacjent�w warszawskich szpitali z oddzia��w onkologicznych i plac�wek opieku�czych oraz pomoc Stowarzyszeniu Przyjaci� S.O.S. przy realizacji Pasieki Edukacyjnej. Opr�cz tego firma wspiera rozw�j pszczelarstwa w Polsce udost�pniaj�c produkty pszczelarskie i sprz�t, na spotkania spo�eczno�ci bran�owej.
- W kategorii ?Projekt spo�eczny ? �rednia firma?: Delia Cosmetics Sp. z o.o.
W ramach dzia�a� CSR w 2016 roku firma Delia udzieli�a pomocy organizacji pozarz�dowej ? Fundacji Gajusz. �rodki kosmetyczne i pomoc wolontariuszy z firmy wspar�y nieuleczalnie chore dzieci ? pensjonariuszy hospicj�w. Wa�nym aspektem wsparcia by� zakup lek�w i �rodk�w opatrunkowych. Firma udzieli�a tak�e pomocy finansowej (w postaci grant�w, darowizn odpis�w od pensji, tzw. pay-roll�w) i rzeczowej, a tak�e nieodp�atnie �wiadczy�a us�ugi na rzecz organizacji. Wsparcie trafi�o do o�rodk�w i hospicj�w zarz�dzanych przez fundacj� ? hospicjum domowego, oddzia�u onkologicznego i hospicjum stacjonarnego.
- W kategorii ?Projekt spo�eczny ? du�a firma?: Carrefour Polska Sp. z o.o.
Za systemowe podej�cie do wyzwania zwi�zanego z problemem marnowania �ywno�ci. Firma przeznacza nieodp�atnie Bankom �ywno�ci produkty spo�ywcze z kr�tk� dat� przydatno�ci, rocznie przekazuj�c oko�o 180 ton jedzenia. Udost�pnia r�wnie� przestrze� sklep�w do organizacji zbi�rek �ywno�ci. Pozawala to dziesi�tkom tysi�cy Polak�w pokaza� swoje wielkie serce i podzieli� si� zakupami, tak by zaspokoi� potrzeby ludzi �yj�cych w trudnych warunkach.
- W kategorii ?Nowe technologie w spo�ecznym zaanga�owaniu?: Bank Handlowy w Warszawie SA (Citi Handlowy)
Dzia�ania CSR w imieniu Banku realizuje Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowym. Tradycj� banku jest mecenat nad kultur� i sztuk�, w ramach kt�rego realizuje wiele program�w z obszaru dziedzictwa kulturowego. Wraz z Fundacj� Communni Hereditate zaprojektowa�a i wyda�a aplikacj� ArtSherlock, kt�ra korzystaj�c z bazy zaginionych dzie� sztuki Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pozwala na �atwe zidentyfikowanie, czy ogl�dane dzie�o nie znajduje si� na li�cie poszukiwanych obiekt�w. Aplikacji towarzysz� dzia�ania informacyjne i edukacyjne, kierowane zar�wno do funkcjonariuszy pa�stwowych, np. pracownik�w stra�y granicznej, policji, korpusu dyplomatycznego, ale r�wnie� hobbyst�w i mi�o�nik�w sztuki.
- W kategorii ?Wolontariat pracowniczy?: Bank Handlowy w Warszawie SA (Citi Handlowy) Program Wolontariatu Pracowniczego City dzia�a od 2005 roku. Z dobrowolnego wsparcia wolontariuszy skorzysta�o ju� ponad 241 tys. os�b w ca�ej Polsce. W 2016 roku pracownicy zaanga�owali si� wolontariacko ponad 3,7 tys. razy, bior�c udzia� w 256 projektach edukacyjnych, rekreacyjnych, remontowych, wspierali schroniska, powadzili prace porz�dkowe. ��cznie przepracowali na rzecz spo�eczno�ci lokalnych ponad 19 tys. godzin, a efekty ich stara� trafi�y do 33 tys. odbiorc�w.
Podczas gali, przyznane zosta�y r�wnie� specjalne statuetki, kt�re otrzyma�y organizacje i osoby szczeg�lnie zas�u�one dla Konkursu, wspieraj�ce rozw�j CSR w Polsce. Tytu�em ?Przyjaciela Konkursu? wyr�nieni zostali: Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej, Business Centre Club, Konfederacja Lewiatan, Jerzy Karwelis, Polsko-Ameryka�ska Fundacja Wolno�ci, Global Compact Network Poland, Kazimierz Krupa, Boles�aw Rok, Forum Darczy�c�w, EY, Anna Popek.
XX edycja Konkursu przebiega�a pod has�em ?Wybieraj Dobro?, kt�re by�o metafor� wp�ywu zachowa� konsumenckich na otaczaj�c� nas rzeczywisto��. Przez kampani� �wiadomo�ciow�, organizatorzy chcieli pokaza�, �e warto ?Dobro czyni� ca�y rok? (has�o poprzednich edycji), ale warto r�wnie�, poprzez swoje wybory, zach�ca� do tego innych. Decyzje konsumencie to wci�� niedoceniana si�a, kt�r� kupuj�cy mog� oddzia�ywa� na postawy i zaanga�owanie firm, wybieraj�c produkty i us�ugi tych spo�ecznie odpowiedzialnych.
Z okazji jubileuszu wydany zosta� raport, kt�ry zawiera informacje na temat historii Konkursu, jego laureat�w i partner�w, a tak�e 20 wyj�tkowych wywiad�w na temat spo�ecznej odpowiedzialno�ci biznesu i filantropii w Polsce, przygotowanych specjalnie na 20 urodziny przedsi�wzi�cia. W�r�d zaproszonych go�ci znale�li si� m.in: premier Jerzy Buzek, Jerzy Stuhr, Tomasz Majewski, Natalia Partyka, Sylwiam Chutnik, ks. Jacek Stryczek, Jerzy Owsiak i inni.
Organizatorem Konkursu jest Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce, stowarzyszenie dzia�aj�ce od 1998 r. Misj� Akademii jest inspirowanie i pomaganie w dzia�aniu. W swoim dorobku ma programy i kampanie b�d�ce markami spo�ecznymi. Wspiera lokalne spo�eczno�ci, nagradza firmy zaanga�owane spo�ecznie, wyzwala w ludziach ch�� pomagania. Fundatorem XX edycji Konkursu by�a Polsko- Ameryka�ska Fundacja Wolno�ci. Nad prawid�owo�ci� przebiegu procedur Konkursu czuwa� audytor - firma EY. Partnerami g�osowania byli Firma AMS i PGE Stadion Narodowy. Partnerami Gali byli Marriott Warsaw, KAYAX Music, BSC, a jej patronem Ministerstwo Rozwoju. Konkurs wsparli: Forum Darczy�c�w, Konfederacja ?Lewiatan?, Business Centre Club, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Pracodawcy RP, Global Compact Network Poland, Freshmail. Partnerami bran�owymi XX edycji s�: Gazeta Wyborcza, Wyborcza.biz, CR Navigator, Kampaniespo�eczne.pl, Marketing przy kawie, NGO.pl, Odpowiedzialny biznes.pl.